Sabtu, 28 Maret 2020

YEH KUMKUMAN PENGELUKATAN KUMAN VIRUS CORONA


 PENDAHULUAN
Tahun 2020 jagate gaenange heboh ken ivirus corona. Simakhluk  halus virus corona ento ngaenang manusane liu mati pegeblugblug. Anake tue imalu ngorahang  grubuk jlemo. Sawirih keliwat ganas gati sepak terjang virus totonan ngaenang manuse digumi liunan was-was prasaane.
Disaat gumine gaenang resah ken i virus corona, dugas hari raya nyepi sedeng nyepi-nyepi dipure puncak sisin gunung didese wanesari adane, ditu muncul inspirasi. Inspirasi ento tentang yeh kumkuman  ne  biase meangon saat upekare pengelukatan.
Yeh kumkuman menginspirasi tengtang yeh anggon ngelukat kumkuman. Kumkuman ento kepanjangane “kuman-kuman”. Secara umum mule saje yeh ne angon melukat kuman-kuman atau makhluk kecil sane sing dadi pebalih aji peninggalan. Kuman ento neket diawake yen sing bersihin ngeranang hidupe kesakitan.
Virus korona lan virus ne elenan, bakteri, jamur lan protozoa tergolong jenis kuman sane mekerane ngaenang manuse kesakitan. Kuman kuman ento perlu bersihin aji yeh misi sabun. Djaman jani ulian ketakutan ken makhluk halus virus corona to nganenang setiap lakar masuk supermaket wajib ngumbah lime angon mersihin kuman.
Kuman virus corona yen mare neket dilimane atau dikulit dadi enggalang  bersihin aji yeh lan sabun. Yen sube masuk kedalam tubuh sinah nak keweh mersihin. Virus yen sube masuk mau tak mau harus kedokter berobat.
Hidup digumine selain percaye ken pengobatan medis, sebagai makhluk ngelah keyakinan, Keyakinane perlu masih jalananin.  Yen ade keyakinan kewidhi-widhi lakune sekirane ade sukman iyeh kumkuman sane perlu yakinin ne anggon ngelukat kuman yen sube mecelep dideweke. Sukseman yeh kumkuman ento ruruh angon pengelukatan viruse ento.

MAKNA YEH KUMKUMAN.

Dalam bahasa indonesia yeh keadanin air.  kata Air ento yen panjangang  setiap hurupne dadine care ene “Atma intisari raga”. Manut kepanjangan air ento, air ne dadi anggon ngayehin  badan kasar   simbol Atme atau atme dideweke to care iyeh.
Yeh kepanjangane kayeh. Hal ne menerangkan fungsi yeh ento anggon kayeh apang bersih awake lan bersih kumane.  Kata Yeh dadi masih  panjangang dadi kata “yeah”. Yeh dalam bahasa halus keadanin toyo. Kata toyo dipanjangkan dadi “to bo iyo”.
Kata yeah lan to boiye di gabungkan dari “yeah tobo iye”.  Kalimat ene hubungang ajak atmane menerangkan  “yeah  to bo iye atme dideweke pinake pengelukatan  kuman-kuman ne ade di  deweke”.
Jadi secara kepercayaan manut sukman iyeh ento, sekirane Atme dihatine ento pinake yeh anggon ngelukat salwiring kuman lan dasemale dideweke. Yeh ne dadi depukin aji peninggalan angon ngayehin badan kasar. Atme  pinake toye suci anggon ngayehin badan halus iaitu pikiran.
Ade hubungan erat antara pikiran ajak badan kasar. Yen badan kasare penyakitan sinah ngeranaang pikiran lan perasaane tusing tenang, Bingung, resah dipikiran lan perasaane. Sawirih ade hubungan buke keto yen awake terinfeksi kuman  selain  bersihin aji kayeh dari segi kepercayaan pikirane kayehin aji Atmane pinake yeh abadi.
Yeh sifatne cair, encer. Yeh sifatne cair ento menerangkan sifat atma sejatine care yeh enceh atau cair. Sawirih Atmene care iyeh sane cair ngeranaang pikirane  dadi cair atau ancer yen sesai kayehin aji Atme ne ade dihatine..Diastun sing mesekolah tinggi yen sesai ngayehin pikiran aji Atme sinah lakar cair. Akal cair, bayu sane beku masih  milu mencair mekerane awake seger...

NEGUL PIKIRAN AJI KARAISTE

         Apang preside ngayehang badan halus atau pikiran, pikirane harus tegul pang nyak nengil. Yen pikirane nyak ngoyong sing kemo mai sinah pikirane masuk ke Atmane tur mekayehin. Yen pikirane  kocak kemo mai sing preside  mengayehin pikirane.
          Dugas  anake melukat biasane metegul aji karaiste duurne. Negul duur aji karaiste to  simbol negul pikiran.  Yen makna karaiste ento  praktekang sinah pikirane metegul ne mekerane pikirane nengil dadi kayehin. to ne sujati anggon negul pikiran.
          Sifat pikirane yen kayehin  atau abe ke atmane percis care sampi yen pandusang ke yeh dirawane/ditukade. Sampine biasane agak kewehan atau agak ngelawan yen pandusang ke yeh rawane. Ape buin sampi sing metegul sinah sukeh mandusang keyehe. Yen sampi metali paksaang batek abe keyehe  sinah nyidaang mandusang. Terkadang diastun metali ulian  ketakutan, malah ne mandusang orose.
            Keto masi sifat pikiran  nak care sampi agak sukehan ajak  nengil pang nyak ke Atmane. Dadine diastun Atme peek ade dihati pikiran ne ade diduure(sirah} sing nyak tuun ke Atmane. Kerane ente pang preside ngayehin pikiran ke Atmane, pikirane harus tegul aji makna karaiste  care dibeten ene:
1.       Karaista
Karaista  sebuah kata kesusun oleh kata kara  lan kata Ista. Kara ento menunjukkan omkara. Kata ista menunjukkan istadewa artine dewe ne kesenengin.  Dewa  dewi ne kesenengin lan dadi pilihan hati manut makna karaiste to gabungan ajak omkarane ngasilang mantre mantre care buke ene:
a.       Om namah siwaya,
b.      Om namo narayanaya,
c.       Om sriganesa ya namah dll.

2.       Ilalang kepanjangane “ingat berulang-ulang”. Dalam hal ene gabungan mantre karaiste ento  pilihin besik tur ingetang berulang-ulang.  contoh mantre Om namah siwaya  ingetang berulang-ulang anggon negul pikirane apang ngoyong. Yen sube ngoyong secara langsung pikirane mecelempung ke Atmane meka yehang. Yen ade rase males paksaang bedik ngingetang mantre berulang-ulang care makse matek sampi saat mepandusang.
3.       Lalange tetelu anggon negul duur to simbol inget mantre berulang-ulang anggon negul trigune dipikirane. Trigunane ento nengeranang pikirane kocak tur ngejohang pikirane pang sing inget ken Atmane. Pang preside pikirane ke Atmane, trigune pikirane harus tegul aji ngingetang mantre berulang-ulang.. Lalange tetelu ento masi ngelah arti yen negul trigune dipikirane memantre harus paling bedikne telung putaran japemale(3x)
4.       Don lalang mebunterang to simbol pikiran hening, kosong care angke nol. Inget memantre berulang-ulang disamping  negul trigune, mantrane  membantu pikirane pang hening , kosong. Yen sube kosong sinah pikirane menembus  Atmane  care anake kayeh mecemplung ketukade.
5.       Bunga bermakna bungah atau riang gembira.  Maknane yen pikirane menembus atmane ne dihatine sinah perasaane uling sumpek, inguh, demam lan kesakitan bakal hilang ne ngeranaang perasaane bungah. Dakin keneh,  ape ne ngeranaang  sebet, kesakitan  lan kuman lakar  hilang yen pikirane preside nembus Atme dihatine. Bayu uling enduk nak mewali seger yen pikirane menembus Atmane.


NYEGERANG BAYU

Dalam kehidupan ene yang  paling penting irage pang ngelah bayu seger. Sawirih hidupe biasane yen suud megai bayune sesaian oon seng selamane ngelah bayu oon.. Dalam kondisi normal suud megai  yen bayu oon rerenang tur ngajeng sinah bayune pulih. Kewale ade masane  bayune pragat oon padahal sube ngajeng secukupne. Yen kondisine buke keto to pertanda pikirane sube daki bek misi memori atau kenangan sing taen mekayehang. Gune tamase bek dimemorine ne mekerane bayune pragat oon. Gune tamase ngematiang bayune. Yen sube keto pilihan terakhir pikirane abe ke Atmane kayehang. Atmane  lakar ngelukat dakin kenehe mekejang. Yen sube bersih sinah bayune lagar seger atau cair  care sifat air mengalir. Yen sube mengalir  sinah bayune mewali seger lan solahe masi lakar waras lan sadar.
MEYOGE.
Meyoge artine menyatukan pikiran ke atmane. Secara bebelogan meyoge ento ngayehang pikirane diatmane ne ade dihatine. Ade petunjuk di slokane ne nyambatang yen meyoge  tuah ngabe pikirane keatmane doen. Slokane ento munyine sebagai berikut:
1.  Seorang yogi  hendaknya memusatan pikiran pada atma  dengan mantap ditempat sunyi  ,menyatukan pikiran pada atma sendirian, terbebas dari keinginan dan bebas dari egoisme[Bhagawadgita VI-10].
2.  Dengan berbekal kecerdasan, Sedikit demi sedikit tenangkan pikiran, teguh berkeyakinan ,menambatkan  pikiran pada Atma, tidak memikirkan hal lain[Bhagawadgita VI-25]
Manut  sloka dibeduur  yen meyoge Atme dadi pusat arah pikirane. Kengken je carane memodal kecerdasan  berusaha akal-akalin pikirane apang nengil.  Disubane nengil Pikirane apang nempel ke Atmane doen.Sing mikiran ne elen-elen. Negul pikiran merupakan salah satu cara apang pikirane nengil.
Selain negul pikirane disaat  negak meyogo apang pikirane enteg, awake saat negak  diupayakan apang tegak lurus, apang  sing bergoyang. Sebilang tundu lan baong bengkok buin lurusang. Negak  tegak lurus lan sing bergoyang sama sekali  to care  gelas misi yeh  sing bergerak nengeranaang  yehne tenang. Keto masih yen awake saat meyoge sing bergerak sama sekali sinah pikirane lakar ngoyong. Selain ento saat meyoge pang pikirane ngoyong muncuk cunguhe pebalih atau pusatkan perhatian disela alis. Ade sloka  nengorahin meyoge apang awake tegak lurus, sing bergerak lan mebalih muncuk cunguh. Munyin slokane care ene:
“Dengan  menahan badan, kepala dan  leher tegak , diam tiada bergerak gerak, pokus memandang ujung hidungnya  tanpa menoleh kesegala arah[Bhagawadgita VI-13]”
Sube jelas munyin slokane. Slokane ento patut anggon petunjuk tur buine slokane ento pekaryan sang mahayogi ide sang maharesi Wyasa.  Ape buin keraguang ken kebenaran slokane ento jek tinggal praktekang.
Yen demen meyoge di alase , digununge lan disisin pasihe biasane pikirane enggal nengil. Disaat nengil pikirane ditu sube pikirane menyatu atau mecelep ke Atmane. Mecelep ke atmane  sinah pikirane umbahe ne mekerane pikiran bersih lan kerase seger bayune. Kerane ento yen bayu oon-oonan pang enggalan pikirane bersihine/lukate ken Atmane harus rajin ketongose buke ento. Kanggoang megai tengah hari. Nyanjaang kira kira jam telu melali ke alase, ke gununge, lan kepesisin pasihe ditongose ento tegakang ragane meyoge. Cukup duang jam doen yen sube sanje  enggalang mulih pang sing kepetengan.
WAKTU MEYOGE.
Waktu meyoge  sedine dine di jumah pedidi  sebaiknya  semeng lan sanje. Tongos meyoge dikamar atau di tempat suci . saat meyoge perlu metatakan aji tikeh atau aji ape gen pang sing langsung ngantug tanah  awake. Yen lakar meyoge, ingetang kayeh atau mebersih, mepenganngo bersih ingetang sembahyang malu. Disubane ento mare meyoge mekelone yen preside  satu jam. Disubane  pelan-pelan  gerak gerakkang batine  pang mengalir getihhe disubane ento bangun pelan pelan  tur mare ngitungan gegaen..
Meyoge to penting anggon ngayehin pikiran apang seger bayune tur pang enceran pikirane. Ape buin tuuh sube wayah pang segeran, pang idongan penyakitan harus rajin meyoge  semeng lan sanje.Meyoge ento intine cara ngayehang pikiran apang  kuman kuman sane  ngerasuk diawake kelukat/ kebersihin.
MAKNA CAMPURAN YEH KUMKUMAN
Anake  ngae yeh kumkuman adanine ngukup.  Campuran yeh kumkuman ento ade yeg cendana, kayu gaharu, menyan,  lan gule. Makna simbol ento adalah:
1.       Ngukup, ukup.  Ukup itu menunjukkan cukup. Maknane hidup digumine  pang preside meyoge  harus ngelah perasaan cukup atau merase puas.  Kengken je keadaan iragene  harus  dicukup-cukupkan. Yen hidup sing taen merase cukup atau sing taen puas  diastun sugih  tetep gen sing merase cukup. Kerane ento pang preside meyoge harus ngelah perasaan cukup. Yen sube waktune meyoge, gegaene cukup-cukupang gen diatun konden peragat. Orahang gen  buin mani nu ade lemah.
2.       Menyan kepanjangannya “menyandarkan pikiran pada Atman”. Intine anake meyoge tuah menyandarkan atau nyelelegang pikiran di atmane. Atmane lakar ngendih mengalangin pikirane yen selelegang ke atmane. Care menyane miyik bone, keto masih pikirane yen abe keatmane  mekerane pikirane suci ne mekerane solahe harum dimasyarakat..
3.       Cendana kepanjangane “cendekiawan, bijaksana”. Maknane yen pikirane abe keAtmane ngeranaang dadi cendekiawan atau golongan cerdik pandai dan hidup semakin bijaksana. Hidup cerdas, pandai dan bijaksana to mekerane garum adane digumine.
4.       Garu kepanjangane gaya baru.  Hal ne bermakna  yenpikirane nempel ke Atmane maka anake  lakar ngelah gaya atau tatacara baru atau  wawasan baru. Gaharu  kepanjanganne gayanya harum. Dalam hal ne gerak gerik atau gayane digumine dadi harum  yen pikirane sesai kayehin ke atmane...
5.       Gula kepanjangane “berguna, laris”. Yen pikirane sesai lukat sinah ngasilang  ide-ide megune   lais demenine ken anake  care gule  liu ne nemenin....
ATME PENAWAR LARE
Atme  ne ade dihatine  pinake penawar duka lara.  Salwiring ne ngeranaang lare lakar tawarange ken Atmane. Termasuk virus corona ento lakar tawar atau netral yen pikirane abe ke Atmane. Dijaman jani saat virus  corona mendunia  nak sing kene ben kaliape kaden ye mecelep  keawake  nak sing kedepukin sawirih kelewat halus.
Anggon berjaga-jaga yen ye sube mencelep dibadan rajinin gen meyoge celepang pikirane ke Atmane.   Bang sang Hyang Atme menawarang virus lan penyakit lenne . dari pada mekurung bengong bengong dikamar  ulian melarangin  pesu ken pemerintahe lebih baik meyoge. Atme ne ade dihatineke ruruh.
Trigune ne ngalang-ngalangin pikirane ke Atmane  tegul aji mantre/jape mantre kerengin. Yen sube metegul sinah pikirane mecelempung/mecebur ke atmane....

TIRTA, AIR SUCI.

Tirte atau air suci ne sejati adalah Atmane ne ade dihatine. Atme tusing kene regeg/kotor.  Sane kene reged dideweke to tuah badan kasar, pikiran, akal budi lan perasaan, sementara Atmane tetep  suci nirmale. Sing ade Atmane kesedikan lan kesakitan. Kesakitan berhubungan ajak perasaan, pikiran lan badan kasar.
Atme ne ade dihati  justru sebagai pengelukatan reged lan lare. Kewale ulian ade trigune ne nya gain atmane to mekerane pikiran manuse sukeh nembus Atmane diastun peek dihatine. Ape buin ade panca indra ne sifatne ngajak manuse demen ken urusan duniawi sinah bo pikiran manusane ngangsan sing kenal ajak Atme ne adedihatine pedidi.
Sing kenal ken Atme pedidi to mekerane pikiran manuse  dadi sing pati mebersihin lan bek misi memori ne ngeranang kepetengan, perasaan sesek lang kebingungan. Pikiran reged ento ngeranaang pikirane sing waras ne mekerane solahe sing waras..
Apang pikirane waras  to bo pentingne pikirane  kayehan diatmane. Sawirih kejagaain trigune sinah agak mule keweh  nyelepang pikirane ke Atmane.  Apang preside nembus atmane tegul malu trigunane  aji jape mantre. yen sube  tegul nu masih  ngelawan  coba  kalahang aji makna dibalik kata Tirta.
Makna dibalik kata Tirta ento manut kepanjangan kata Tirta iaitu “tirakat/tapabrata”. Dalam hal ene pilihan terahir anggon ngalahang trigune ne bes keliwat bandel tuah tirakat atau tape brate. Kerane ento yen bayune kerasaang beku  coba gen tapain aji puase. lamun endukan asane mepuase kanggoang puase  care nak dibulan ramadan  semeng ngajeng sanjane buka..
yen mepuase sesuaikan kemampuan.abulan cepok dadi. neren telung wai dadi masih, aminggu dadi, yen ne melah ngantos bulan pitung dine. disubane ento suudang pang preside buin ngarap gae digumine. pokokne yen mekeneh puase anggon tetenger yen bayune mati gati jek lawanin puase..
care tirte  merupe yeh sane cair, to dadi petunjuk yen nyak puase atau tirakat jek pasti encer bayune. akale  nak milu masi cair atau encer.. Biar sing mesekolah tinggi  jeg ngelah akal cair atau encer..
.Disuud puase  santai malu lan ingetang mepunie semampune disuwud puase apang polih pahala anggon pelicin hidup(rejeki)

AMPURAYANG PARE SEMETON SARENG SAMI  tutur niki ketulis antuk bahasa pasaran mande masyarakat awam  aluh ngertiang tutur apang bise mempraktekkan...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar